PITSTOP op de Stadsring:’Een waar volksfeest’
De Stad Amersfoort, 31 mei 2022
In het weekend van zaterdag 17 en zondag 18 september wordt het deel tussen de kruising Utrechtseweg/ Utrechtsestraat en de kruising Molenstraat/van Asch van Wijkstraat verkeersvrij. “Iedereen is op die dagen welkom om de locatie te gebruiken als persoonlijke PITSTOP, maar dan zonder auto, brommer af ander gemotoriseerd voertuig. Het wordt een weekend vol verrassingen, waarbij een andere beleving van de Stadsring centraal staat”, laat Gemeente Amersfoort weten.
Gejuich bij winnaar D66, verbijstering bij VVD: zo stemde Amersfoort (en dit zijn de gevolgen)
Johan Hardeman, 17 maart 2022
“Geweldig, een progressieve partij die durft te besturen wordt zo beloond!” Zo groot als de vreugde bij winnaar D66 is, zo groot de verbijstering bij de VVD, die twee van hun zes zetels in rook zagen opgaan. Ondertussen komen er drie nieuwe partijen in de gemeenteraad, waaronder de Partij voor de Dieren. Wat betekent deze uitslag? Lees meer >>
Uitslag gemeenteraadsverkiezing 2022

Van 30.000 auto’s per dag naar autoluwe Stadsring met park? Politiek is vóór: ‘We moeten ballen hebben’
Johan Hardeman 02-03-2022
Luchtfietserij of een geweldig plan waar Amersfoort beter van wordt? Het idee om de Stadsring autoluw te maken, door asfalt te verwisselen voor water en park begon twee jaar geleden als gedachte-experiment. Inmiddels is een politieke meerderheid vóór. ,,Belachelijk hoeveel ruimte de auto krijgt in Amersfoort. Daar móeten we iets aan doen.’’
Feest op een doodstille Stadsring in Amersfoort? Floor (41) deed dat al in 2004
Jeroen de Valk, 01-12-2021
Wat niemand voor mogelijk hield gaat gebeuren: volgend jaar maart wordt de Stadsring een weekend lang goeddeels verboden gebied voor auto’s om als decor te dienen voor een festival.
Uniek? Nee, want in 2004 organiseerde Floor Visser (nu 41) er al een autovrije zondag. ,,Ik heb een hekel aan zinloos autogebruik’’, zei de destijds 24-jarige toen ze het AD te woord stond. En: ,,Als je vindt dat openbaar vervoer stinkt, je van fietsen moe wordt en je alleen in de auto droog blijft en dat dat het belangrijkste is, dan is het ook best. Maar denk er in elk geval over na.’’
Stadsbouwmeester Micha de Haas: ‘Groene stadsring voor een walkable city, de tijd is er rijp voor’
De Stad Amersfoort, 26-11-2021
AMERSFOORT De pas herbenoemde stadsbouwmeester van Amersfoort, Micha de Haas, is enthousiast over de plannen om de Stadsring te vergroenen en autoluw te maken. Hij sprak er zaterdag over in een interview op Golfbreker Radio. ,,De tijd is er rijp voor. De auto is al lang niet meer allesbepalend in de stad. Meer bomen zijn uiteraard goed voor de luchtkwaliteit”, vindt hij. De Haas herinnert eraan dat de Stadsring ooit een lommerrijk gebied was. Zo gaan we dus weer terug naar hoe het was bedoeld.
Festival op de Stadsring zorgt voor stortvloed aan kritiek: ‘Belachelijk, houd op met die spelletjes’
Johan Hardeman, 10-11-2021
Het festival op de Stadsring in Amersfoort, waar de gemeenteraad dinsdagavond mee instemde, maakt meteen al de tongen los. Veel mensen noemen het plan op sociale media ‘geldverspilling’ of een ‘onzinnig experiment’. Verkeersdeskundige Gerard Tertoolen ziet het feestje juist wel zitten, maar geeft óók een waarschuwing af: ,,Ga er niet vanuit dat je verkeerschaos kunt voorkomen.’’
Festival op Stadsring in Amersfoort komt er écht: ‘Nieuwsgierig naar deze ingrijpende aanpassing’
Johan Hardeman, 10-11-2021
Een festival op de Stadsring in Amersfoort? Dat ziet een meerderheid van de raad wel zitten. Ze maakte dinsdagavond honderdduizend euro beschikbaar voor het organiseren van een driedaags feestje met muziek, straattheater en sport.
Lees meer >>
De Stadsbron: Autoluwe Stadsring kan niet zonder Westelijke Ontsluiting
Jeroen de Valk 27 oktober 2021
Stelt u zich een autoluwe Stadsring voor. Een waarop auto’s de dertig kilometer per uur niet mogen overschrijden en nog maar twee rijstroken krijgen: voor beide richtingen één. Zo wordt ruimte gecreëerd voor meer groen langs de weg. En misschien zelfs de terugkeer van de singel die grotendeels verdween met de aanleg van de Stadsring, ruim zestig jaar terug. Mooi hoor. Maar het lijkt na even doordenken een idyllisch doch onrealistisch idee. Het verkeer ligt er nu al danig in de knoop gedurende filetijd. Die files worden alleen maar erger. Daar komt bij: Amersfoort gaat nog even groeien tot zeker 180.000 inwoners. Een grotere stad heeft de Stadsring nóg harder nodig.
Kroniek
Johanna van der Werff, 1-09-21
Het initiatief Vanringnaarpark verscheen in onlangs in de Kroniek, het tijdschrift voor historisch Amersfoort.
Wordt de Stadsring in Amersfoort straks een 30-kilometerweg?
De kansen nemen toe, en dat komt hierdoor
Marco Willemse 14-08-21
De Stadsring in Amersfoort kan met een aantal slimme ingrepen in pakweg 2030 verantwoord worden omgebouwd tot een 30 km-weg met één rijstrook in beide richtingen. Aan het doorgaande wegennet in de rest van de stad moet dan wel het nodige veranderen en verbeteren.
Einde koopgoot Amicitia
Istvan Kovi, 12-06-21
Het einde van Amicitia als winkelgebied is in zicht. Eigenaar Zegwaard Vastgoedbeheer gaat in de koopgoot aan de Stadsring waarschijnlijk zo’n vijftig appartementen en woningen realiseren. Op het dek boven de koopgoot komt een dakterras in de stijl van het Zocher-plantsoen.
Zo zag Amersfoort eruit toen er nog geen Stadsring vol autoverkeer was
Ton Blom, 31-03-21
Het zicht van Amersfoort en omliggende plaatsen verandert. Ton Blom (mail@tonblom.nl) brengt die verandering in beeld met historische foto’s uit zijn archief. Dit keer: keert de beek tussen Monnikendam en de Koppelpoort weer terug?
Hoe houd je de binnenstad aantrekkelijk? Dit is het plan van Amersfoort
Ruud Van Slooten, 25-03-21
Het wordt een enorme uitdaging om de binnenstad aantrekkelijk te houden, beseft wethouder Willem-Jan Stegeman. Horeca en detailhandel staan niet alleen onder druk door de coronacrisis, het centrum moet ook meegroeien met de stad en de toekomst.
Minder of zelfs geen auto’s op de Stadsring onmogelijk? Nou, het zou best eens kunnen gebeuren
Wichard Maassen,
Het ene idee volgde op het andere, maar nu maakt een ‘kopgroep‘ van deskundige Amersfoorters voor het eerst echt werk van een autoluwe of zelfs autoloze Stadsring. Keert de eind jaren 50 gedempte beek dan toch terug?
Stromend water door de Stadsring? Ton (83) zou het zó graag zien: ‘Maar ik ga het niet meer meemaken’
Wichard Maassen, 13-03-21
Peinzend bekijkt Ton Blom vanaf de Monnikendam de onophoudelijke stroom auto’s die daar beneden over de Stadsring kruipt. Wat zou de ras-Amersfoorter (83) er graag weer water zien stromen. Hij is niet de enige. De afgelopen jaren klonk op gezette tijden, met name uit de hoek van ingenieurs en architecten, de roep om terugkeer van de beek, die liep tot voorbij het huidige stadhuis.
Amersfoortse binnenstad is populair, maar de stad moet aan de bak om dat te blijven
Ruud van Slooten, 25-02-21
Hoe gaat de Amersfoortse binnenstad er in de toekomst uitzien? Hoe wordt het winkelbestand weerbaar tegen de groei van het online shoppen? En blijft het historisch centrum aantrekkelijk en levendig? Deze vragen komen aan bod in de nieuwe Nota Detailhandel, die de gemeente Amersfoort binnenkort presenteert. De nota biedt een blik op de toekomst van het stadshart.
Krijgt de Keistad net als Utrecht haar singel terug? Wel als het aan deze Amersfoorters ligt
Jordi de Jong, 23-11-2020
Veel Amersfoorters hebben het idee de afgelopen jaren al eens geopperd, maar van een terugkeer van de singel op de plek van de Stadsring is het nooit gekomen. Maar nu heeft een groep deskundigen haar krachten gebundeld om nog een poging te wagen het water weer door de stad te laten stromen. En ze hebben goede hoop dat dat gaat lukken.
Water in plaats van auto’s op de Amersfoortse Stadsring? D66 en GroenLinks zien het helemaal zitten
Van Hamersveld wil absoluut niet over één nacht ijs gaan met zijn oproep. ,,Ten eerste vind ik dat dit geen politiek ding moet worden, maar iets wat door de stad gedragen wordt: de Stadsring is echt van iedere Amersfoorter. Ten tweede heeft ieder ingrijpen in die weg enorme gevolgen. Het klink leuk, water laten stromen, maar waar moet je met al het verkeer naartoe? Juist nu de binnenstad vanaf volgend jaar autoluw wordt, is de Stadsring dé weg voor wie toch nog met de auto van en naar het centrum wil. En voor wie vanaf de snelweg komt, is de Stadsring ook een logische weg Amersfoort in.”
Kan het water niet terugkeren naar waar nu de Stadsring ligt?
Jeroen Stomphorst
Vorige week moest ik al rechtsomkeert maken op de Zuidsingel. De weg was opgebroken in verband met het verkeersluw maken van de binnenstad. Ik dacht eigenlijk dat het gewoon een kwestie was van een paar verkeersborden verplaatsen midden in de nacht, kentekencamera’s ophangen en het is geregeld. Maar zo werkt dat dus niet.
Weg met de Stadsring! Breng de beek terug!
Arjeh Kalmann, 27 augustus 2020
Ik werd getriggerd door een inwoonster van het Soesterkwartier die bij een door Rob Lampe gefilmde vergadering over de dreigende aantasting van de groengordel in haar wijk de volgende woorden sprak:
Denk er ’s over na wat je met de hele stad wil. Als je niet wil dat de Stadsring extreem druk blijft, dan moet je helemaal niet dat Eemplein sneller laten doorstromen, want dan verleng je de Stadsring, met na 200 meter weer een stoplicht. Dan wordt het stuk dat af en toe godsgruwelijk vaststaat, alleen maar groter. Denk veel groter, knip de Stadsring door, dat doen andere steden ook. Kijk breder, alleen naar een rotonde kijken heeft geen zin.
Waar nu het verkeer over de Stadsring raast, genoot je een eeuw geleden van een biertje in een groen paradijs
Jeroen de Valk
Honderd jaar geleden kwam het toerisme in de regio voorzichtig op gang. Eerst ging alleen de elite eropuit, later ook de gewone burger. Vandaag deel één van een zomerserie: uitspanning Het Boompje.