Feest op een doodstille Stadsring in Amersfoort? Floor (41) deed dat al in 2004

Jeroen de Valk, 01-12-21

Wat niemand voor mogelijk hield gaat gebeuren: volgend jaar maart wordt de Stadsring een weekend lang goeddeels verboden gebied voor auto’s om als decor te dienen voor een festival. 

Uniek? Nee, want in 2004 organiseerde Floor Visser (nu 41) er al een autovrije zondag. ,,Ik heb een hekel aan zinloos autogebruik’’, zei de destijds 24-jarige toen ze het AD te woord stond. En: ,,Als je vindt dat openbaar vervoer stinkt, je van fietsen moe wordt en je alleen in de auto droog blijft en dat dat het belangrijkste is, dan is het ook best. Maar denk er in elk geval over na.’’

Lees meer >>

Stadsbouwmeester Micha de Haas: ‘Groene stadsring voor een walkable city, de tijd is er rijp voor’

De Stad Amersfoort, 26-11-2021

AMERSFOORT De pas herbenoemde stadsbouwmeester van Amersfoort, Micha de Haas, is enthousiast over de plannen om de Stadsring te vergroenen en autoluw te maken. Hij sprak er zaterdag over in een interview op Golfbreker Radio. ,,De tijd is er rijp voor. De auto is al lang niet meer allesbepalend in de stad. Meer bomen zijn uiteraard goed voor de luchtkwaliteit”, vindt hij. De Haas herinnert eraan dat de Stadsring ooit een lommerrijk gebied was. Zo gaan we dus weer terug naar hoe het was bedoeld.

Lees meer >>

Festival op de Stadsring zorgt voor stortvloed aan kritiek: ‘Belachelijk, houd op met die spelletjes’

John Hardeman, 10-11-2021

Het festival op de Stadsring in Amersfoort, waar de gemeenteraad dinsdagavond mee instemde, maakt meteen al de tongen los. Veel mensen noemen het plan op sociale media ‘geldverspilling’ of een ‘onzinnig experiment’. Verkeersdeskundige Gerard Tertoolen ziet het feestje juist wel zitten, maar geeft óók een waarschuwing af: ,,Ga er niet vanuit dat je verkeerschaos kunt voorkomen.’’

Lees meer >>

De Stadsbron: Autoluwe Stadsring kan niet zonder Westelijke Ontsluiting

Jeroen de Valk  27 oktober 2021

Stelt u zich een autoluwe Stadsring voor. Een waarop auto’s de dertig kilometer per uur niet mogen overschrijden en nog maar twee rijstroken krijgen: voor beide richtingen één. Zo wordt ruimte gecreëerd voor meer groen langs de weg. En misschien zelfs de terugkeer van de singel die grotendeels verdween met de aanleg van de Stadsring, ruim zestig jaar terug. Mooi hoor. Maar het lijkt na even doordenken een idyllisch doch onrealistisch idee. Het verkeer ligt er nu al danig in de knoop gedurende filetijd. Die files worden alleen maar erger. Daar komt bij: Amersfoort gaat nog even groeien tot zeker 180.000 inwoners. Een grotere stad heeft de Stadsring nóg harder nodig.

Lees meer >>

Kroniek

Johanna van der Werff, 1-09-21

Het initiatief Vanringnaarpark verscheen in onlangs in de Kroniek, het tijdschrift voor historisch Amersfoort. 

Klik hier voor de PDF

Wordt de Stadsring in Amersfoort straks een 30-kilometerweg?

De kansen nemen toe, en dat komt hierdoor

Marco Willemse 14-08-21

De Stadsring in Amersfoort kan met een aantal slimme ingrepen in pakweg 2030 verantwoord worden omgebouwd tot een 30 km-weg met één rijstrook in beide richtingen. Aan het doorgaande wegennet in de rest van de stad moet dan wel het nodige veranderen en verbeteren.  

Lees meer >>

Einde koopgoot Amicitia

Istvan Kovi, 12-06-21

Het einde van Amicitia als winkelgebied is in zicht. Eigenaar Zegwaard Vastgoedbeheer gaat in de koopgoot aan de Stadsring waarschijnlijk zo’n vijftig appartementen en woningen realiseren. Op het dek boven de koopgoot komt een dakterras in de stijl van het Zocher-plantsoen.

Lees meer >>

Stromend water door de Stadsring? Ton (83) zou het zó graag zien: ‘Maar ik ga het niet meer meemaken’

Wichard Maassen, 13-03-21

Peinzend bekijkt Ton Blom vanaf de Monnikendam de onophoudelijke stroom auto’s die daar beneden over de Stadsring kruipt. Wat zou de ras-Amersfoorter (83) er graag weer water zien stromen. Hij is niet de enige. De afgelopen jaren klonk op gezette tijden, met name uit de hoek van ingenieurs en architecten, de roep om terugkeer van de beek, die liep tot voorbij het huidige stadhuis.

Lees meer >>

Amersfoortse binnenstad is populair, maar de stad moet aan de bak om dat te blijven

Ruud van Slooten, 25-02-21

Hoe gaat de Amersfoortse binnenstad er in de toekomst uitzien? Hoe wordt het winkelbestand weerbaar tegen de groei van het online shoppen? En blijft het historisch centrum aantrekkelijk en levendig? Deze vragen komen aan bod in de nieuwe Nota Detailhandel, die de gemeente Amersfoort binnenkort presenteert. De nota biedt een blik op de toekomst van het stadshart.

Lees meer >>

Water in plaats van auto’s op de Amersfoortse Stadsring? D66 en GroenLinks zien het helemaal zitten

Van Hamersveld wil absoluut niet over één nacht ijs gaan met zijn oproep. ,,Ten eerste vind ik dat dit geen politiek ding moet worden, maar iets wat door de stad gedragen wordt: de Stadsring is echt van iedere Amersfoorter. Ten tweede heeft ieder ingrijpen in die weg enorme gevolgen. Het klink leuk, water laten stromen, maar waar moet je met al het verkeer naartoe? Juist nu de binnenstad vanaf volgend jaar autoluw wordt, is de Stadsring dé weg voor wie toch nog met de auto van en naar het centrum wil. En voor wie vanaf de snelweg komt, is de Stadsring ook een logische weg Amersfoort in.”

Lees meer >>

Weg met de Stadsring! Breng de beek terug!

Arjeh Kalmann,  27 augustus 2020

Ik werd getriggerd door een inwoonster van het Soesterkwartier die bij een door Rob Lampe gefilmde vergadering over de dreigende aantasting van de groengordel in haar wijk de volgende woorden sprak: 
Denk er ’s over na wat je met de hele stad wil. Als je niet wil dat de Stadsring extreem druk blijft, dan moet je helemaal niet dat Eemplein sneller laten doorstromen, want dan verleng je de Stadsring, met na 200 meter weer een stoplicht. Dan wordt het stuk dat af en toe godsgruwelijk vaststaat, alleen maar groter. Denk veel groter, knip de Stadsring door, dat doen andere steden ook. Kijk breder, alleen naar een rotonde kijken heeft geen zin.

Lees meer >>