Daniël verkocht zijn Volvo 940. ‘Het gaat over bezit. Heb ik echt zélf een auto nodig?

Journalist Daniël Gillissen uit Amersfoort verkocht zijn auto, omdat hij vindt dat hij te weinig kilometers maakt om het bezit te rechtvaardigen.

Tekst: Daniël Gillissen, Beeld: Hanneke Vos

Journalist Daniël Gillissen uit Amersfoort verkocht zijn auto, omdat hij vindt dat hij te weinig kilometers maakt om het bezit te rechtvaardigen.

Het was even slikken toen de claxon van de prachtige groene Volvo 940 een afscheidsgroet liet horen en de wagen met een soepele draai uit de straat verdween. De parkeerplek voor het huis is leeg. Het einde van een tijdperk: ik bezit geen eigen auto meer.

Sinds ik werk, heb ik een auto. Twintig jaar geleden raakte ik verknocht aan de Volvo 940. Drie van zulke kenmerkende auto’s verder, heb ik daar geen spijt van gehad. Waarom dan toch verkopen? De reden is niet direct het milieu. Het gaat niet per se over minder kilometers rijden. Het gaat over bezit. Heb ik echt zélf een auto nodig?

Ruim een jaar geleden bekroop mij het gevoel dat het eigenlijk gek was dat ik zelf een auto had. Ik werk in mijn woonplaats en kan waar nodig meestal reizen met het openbaar vervoer. De eerste zeven maanden van dit jaar reisde ik 7000 kilometer, waarvan 5000 door vakanties. Dat is echt te weinig om bezit van een eigen auto te rechtvaardigen. Heel weinig is dat overigens niet, zag ik in de cijfers. De gemiddelde Nederlandse personenauto (inclusief zakelijke rijders) maakt 11.000 kilometer (CBS, 2021) per jaar.

Verkopen blijft een stap, vandaar dat ik mijzelf even de tijd gaf. Ik ben gehecht aan die wagen – zo eentje koop je niet zomaar terug. Qua kosten wordt het niet per se beter, want mijn vaste lasten waren door beperkte onderhoudskosten te overzien. Ik moet minimaal wekelijks een deelauto inzetten en in de vakantie heb ik een huurauto nodig. Belangrijker, ik lever vrijheid in. Net als elke autobezitter vind ik autonomie heerlijk.

 

Toch is het een goede keuze. Nederland telt steeds meer auto’s. Het aantal groeit sterker dan de bevolking. Op 1 januari 2023 reden in ons land bijna 9 miljoen auto’s rond (CBS, 2023). Dat waren er in 2000, toen ik mijn eerste auto reed, nog 6,3 miljoen.

Een stijging van 46 procent, terwijl het aantal huishoudens in die tijd met ruim 21 procent toenam. Die autogroei kan toch niet doorgaan?

Het is gek dat we allemaal een auto hebben, of soms dus twee. Auto’s staan het grootste deel van de tijd stil, veelal in de openbare ruimte. In onze straat zijn de stoepen aan beide zijden gevuld met auto’s. De gemeente Amsterdam berekende dat een geparkeerde auto vijftien vierkante meter inneemt. Ruim een tiende van de Amsterdamse openbare ruimte gaat op aan parkeerplaatsen. Zeker twee op de vijf auto’s staan de hele dag stil.

In onze straatapp kwam van de week een kleine discussie op gang over toekomstige herinrichting van de straat. Iedereen voelt de bui hangen: er kunnen niet zoveel auto’s een plek krijgen als nu. Toen onze straat eind jaren vijftig werd aangelegd, reden er in Nederland nog maar 335.000 auto’s rond. Moet daarom het gras onder de bomen in een belendende straat worden opgeofferd aan parkeerplaatsen, omdat bewoners hun auto in onze straat zetten?

Wethouder Tyas Bijlholt wil in heel Amersfoort vergunningparkeren invoeren. Grote kans dat dit plan sneuvelt bij het referendum in november, maar hij heeft een punt. Het is idioot hoeveel plek de auto inneemt in de stad. Vroeger stonden Amersfoortse stadspleinen, net als in andere steden, vol met auto’s. Dat kun je je toch niet meer indenken? Op vakantie realiseerde ik mij hoe raar het is dat in alle nauwe Italiaanse straatjes auto’s mogen rijden én parkeren. Dat kennen we hier niet, maar ook Nederland staat propvol bolides.

 

Ik vind in elk geval dat ik de auto zéker te weinig nodig heb om bezit te kunnen rechtvaardigen. En ik denk dat dit voor meer mensen geldt. Ondanks alle mitsen en maren kies ik ervoor iets van mijn autonomie in te leveren. In Amersfoort staat een auto minder op straat. En dat scheelt veel, want een Volvo 940 is bijna vijf meter lang.

 

Dit is een verkorte versie van een artikel uit het Nederlands Dagblad.